A valóságban, ha egy gyilkos vagy sorozatgyilkos történetét olvassuk, szinte nem is tudunk másra gondolni, mint arra: hogy lehet valaki ennyire sátáni és elvetemült? A filmtörténetnek azonban nem is egy olyan gyilkos karaktere van, akikért akár újabb részeken vagy évadokon keresztül is rajonganak a nézők. Keveseknek kell bemutatni Dextert, Hannibal Lectert, a Pulp Fiction vagy például a Hitman sztárjait. Mi a közös bennük és a sok más filmekben megjelenő sorozatgyilkosban vagy bérgyilkosban? Egy biztosan: ők ölni tudnak a legjobban.
Mi a titkuk? Hogyan lehet az, hogy borzalmas tetteket követnek el, szórakozásból vagy pénzért, és mi mégis minden alkalommal a képernyő elé szegeződünk és félelemmel vegyes csodálattal követjük végig a történetüket?
A legkézenfekvőbb indok a borzongás. Beleborzongunk a vérbe, a halálba, a nyers valósággal bemutatott képsorokba és az általuk keltett félelembe. Izgalommal töltenek el bennünket a történetek, de vajon önmagában a félelem és az igazlom elegendőek lennének ahhoz, hogy egy olyan figurának szurkoljunk, aki a társadalmi együttélés szinte összes szabályát megszegi?
Persze a válasz: nem. Sok más apró tényező van, ami miatt ezek az alkotások ekkora sikerre tesznek szert.
1. A halál angyalai - a szerethető vagy tökéletes gyilkos
Jóképűek, átlagon felüli intelligenciával rendelkeznek, humorosak, némelyikük minden nőt (vagy férfit) levesz a lábáról, nagyszerű szülők. Mind-mind olyan tulajdonságok, amik mit sem változtatnak azon, hogy mennyi ördögi tettet visznek véghez vagy hány ember halálát okozzák, mégis eltorzítják a róluk alkotott képet - néha annyira jó irányba, hogy egyenesen szerethetőek lesznek.
2. Lenni vagy nem lenni - és egyéb morális kérdések
Szabad-e embert ölni? Na és akkor szabad-e, ha az illető is sorozatgyilkos? Esetleg akkor, ha az állatokat és az embereket egyenlőnek veszem olyan szempontból is, hogy egyiket se rosszabb megölni a másiknál? Mi van akkor ha ez a munkája, ha ő a szükséges rossz a világban? Ki érdemli meg a halált? Ezeken a kérdéseken a valóság eseményei kapcsán ritkán tudunk elgondolkodni, hiszen az előző ponthoz kapcsolódva, mindegy, hogy valaki mennyire jóképű, ha embert öl, akkor bűnös. Mint ahogy akkor is bűnös, ha egyedi elgondolás alapján, művészi indíttatásból vagy pusztán pénzért öl.
3. Kontrollmánia
Nem újdonság a filmes eszköztárban, de annál gyakrabban vetik be: kedvenc gyilkos főhőseink mindig a helyzet magaslatán állnak, mindig egy lépéssel előbb járnak, hidegvérüket pedig mindvégig megőrzik. Nincs olyan helyzet, ami kibillentené őket és gyaran azt hitetik el velünk, hogy ők még akkor is erősebbek mindenkinél, amikor a saját életükért kell küzdeniük.
Ön mivel tudná kiegészíteni a listát? Miért rajongunk a gyilkos főhősökért?
______________________________________________________________________
Szabó Fanni az Ötvenperc pszichológiai tanácsadással foglalkozó csapatának tagja.
E-mail cím: szabo.fanni@otvenperc.hu
Honlapunk: otvenperc.hu
Facebook oldalunk: facebook.com/otvenperc